Välitehtävä 3
Puheenvuoron rakentaminen
Vaikuttava puhe
Vaikuttamaan pyrkivän puheen tarkoituksena on vaikuttaa kuulijoiden mielipiteisiin, asenteisiin tai toimintaan. Esimerkiksi tuote-esittelijät koettavat saada asiakkaan vakuuttuneeksi esittelemänsä tuotteen hyödyllisyydestä tai poliitikot koettavat saada äänestäjät vakuuttuneiksi heidän poliittisista kyvyistään. Kuulijoiden vakuuttamiseen tarvitaan hyvin suunniteltua perustelua eli argumentointia. Perustelut voivat liittyä tosiasioihin, esimerkkeihin tai asiantuntijoiden lausuntoihin. Perusteluissa on hyvä muistaa sekä tunteisiin että järkeen vetoaminen.
Vaikuttamaan pyrkivän puheenvuoron suunnittelussa voi käyttää apuna esimerkiksi ANSVA-mallia:
Attention, Huomio
Herätä kuulijan huomio esimerkiksi yllättävällä väitteellä, kysymyksellä tai jutulla.
Need, Tarve
Saata kuulija tyytymättömäksi nykyiseen olotilaan ja herätä sen jälkeen hänessä tarve saada aikaan muutos tilanteeseen.
Satisfaction, Toteutus
Esitä keskeinen idea, joka näyttää kuulijalle ratkaisukeinon ja täyttää kuulijan herätetyn tarpeen.
Visualisation, Kuvailu
Havainnollista ja osoita , että esittämäsi uusi ratkaisu on kuulijan kannalta paras.
Action, Toiminta
Esitä vielä loppuvetoomus tai -vakuutus, miten kuulijan kannattaisi toimia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti